Blog

Deel dit artikel via:
Blog

Gaan jouw haren overeind staan bij ‘een spin in het web’?

Zoeken naar een speld in een hooiberg, dat is een typerende vergelijking wanneer we het hebben over het plaatsen van opvallende vacatureteksten. Als die ene directe concurrent deze woorden gebruikt dan zou dat wel werken toch? Top dan doen we dat! Of ligt het toch net wat anders?

01 juli 2022 in Blog
Gaan jouw haren overeind staan bij ‘een spin in het web’?

Hoe ver kan je gaan in een creatieve en verrassende benadering zonder het professionele karakter van het bedrijf uit het oog te verliezen? Hoe zorg je ervoor dat je de richtlijnen waarborgt maar opvallend blijft in je woordkeuze? Het schrijven van opvallende vacatureteksten is een vak apart. Veel bedrijven trappen in de val bij het gebruik van algemene termen. Dit zijn namelijk volgens onderzoek de meest gebruikte, niet-onderscheidende termen die in vacatures gebruikt worden:

  1. Flexibel;
  2. Enthousiast;
  3. Doorgroeimogelijkheden;
  4. Pré;
  5. Marktconform;
  6. Gepassioneerd;
  7. Gedreven;
  8. Proactief;
  9. Klantgericht;
  10. Stressbestendig.

Zo die pleister is eraf
We horen je denken, dat zijn toch termen die iedereen gebruikt, dus wat is er dan precies mis mee? Het probleem zit hem in té algemene termen gebruiken, je schetst een bepaalde verwachting maar zegt ook weer niet precies waar het op staat. Wanneer je iets bedoelt te zeggen draai er dan niet omheen, maar benoem hetgeen je duidelijk wilt maken. Hiermee voorkom je onduidelijkheden en het gebruik van niet-onderscheidende termen.

Zeggen waar het op staat
Wanneer je met ‘flexibel’ bedoelt dat iemand niet om 17:00 in de startblokken staat om naar huis te racen maar gaat wanneer de klus geklaard is en bij rustigere dagen een uurtje eerder vertrekt, dan kun je dat gerust beschrijven in de vacaturetekst. Doorgroeimogelijkheden; in principe super goed om te benoemen natuurlijk. Maar in wat voor context bedoel je dit? Wordt die nieuwe junior recruiter volgend jaar operationeel manager? Denk in meetbare en realistische termen. Wat je wel kunt zeggen is; “Wanneer jij op eigen initiatief aangeeft waar jouw interesses liggen, doen wij er als bedrijf alles aan om met jouw interesses mee te denken en groeien”.

Een goed begin is het halve werk
Met een opening als ‘zoek jij een nieuwe uitdaging?’ of ‘als manager relatiebeheer ben jij verantwoordelijk voor’ gaat jouw vacaturetekst er niet uitspringen. Wat dacht je van beginnen met een optelsom bij een accountancy vacature of de eerste alinea beginnen met een compliment zoals ‘met jou als servicemonteur kunnen we wél ongestoord de formule 1 kijken’ of een quote zoals ‘als jouw collega in de sloot springt doe jij dat dan ook?’. Gemiddeld heb je 8 seconde de tijd om de lezer te boeien met jouw tekst, daarna is de spanningsboog alweer afgenomen. Zorg dus voor dat verrassende effect waardoor de lezer niet kan wachten om te lezen wat jij nog meer te vertellen hebt!

De mening van Google
Waar we in de cultuur van vandaag leren om de meningen van anderen links te laten liggen, telt de mening van Google zwaar. Als een van de machtigste bedrijven ter wereld, zorgt Google er namelijk voor wie wel en wie niet als eerste naar boven komt tijdens de online zoektocht van jouw doelgroep. Zo beoordeelt Google teksten op een duidelijke zinsopbouw, de tekstopmaak, een unieke tekstinhoud en een originele woordkeuze. Wanneer jouw vacatureteksten dezelfde woordkeuze bevatten als 9 van de 10 andere vacatureteksten, kun je begrijpen dat er nog een slag te slaan is.

Zoek jij in jouw volgende vacaturetekst nog steeds naar die duizendpoot, alleskunner of spin in het web? Of pak jij de lezer bij de kraag met bovenstaande tips?

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk