De afgelopen periode is de toekomst van werken flink veranderd. Door Corona maakten we kennis met het thuiswerken, en als we eerlijk zijn, beviel dit best goed. Nu het advies rondom thuiswerken is versoepeld gaan werkgevers kijken hoe ze de toekomst van werken het beste kunnen inrichten. Steeds meer werkgevers gaan zich richten op hybride werken, waar het kantoor gebruikt voor ontmoetingen en kennisoverdracht, en de thuiswerkomgeving voor de momenten van diepe focus. Maar deze nieuwe vorm van werken brengt natuurlijk veel vragen met zich mee. Lees hieronder wat hybride werken is en hoe je het als werkgever kunt inzetten.
26 augustus 2021 in BlogHybride werken is een combinatie van op locatie en vanuit huis werken. Waar de ene werknemer graag veel op kantoor werkt, werkt de ander juist graag veel vanuit huis. De optimale verhouding tussen thuis en op kantoor werken verschilt voor iedereen. Dit is afhankelijk van de persoon, functie, werklocatie, gezondheids- en thuissituatie. Het is daarom belangrijk voor werkgevers om per medewerker, team of afdeling te kijken welke verhouding van thuis en op kantoor werken het beste werkt.
De nieuwe vorm van werken brengt ook meer vrijheid met zich mee. Door hybride werken zijn werknemers vrij om te kiezen tussen thuiswerken, op kantoor, of een combinatie hiervan. Hiervoor is vertrouwen cruciaal. Vertrouwen dat de medewerkers hun werk het meest efficiëntst indelen, en dat ze het maximale eruit halen voor de organisatie en klant. Ook de rol van managers en teamleiders veranderd bij hybride werken. Waar de manager/teamleider eerst nog een meer sturende rol had zal deze veranderen naar een meer faciliterende en ondersteunende rol.
Iedere werkgever moet voor zichzelf bepalen of hybride werken past binnen de organisatie.Om te kijken of hybride werken efficiënt is zijn een aantal punten belangrijk. Praat met je werknemers. Ga het gesprek aan over hybride werken en kom erachter hoe zij hierover denken en wat hun voorkeur is. Als je werknemers aangeven het fijn vinden om op kantoor te werken, wat heeft thuiswerken dan voor toegevoegde waarde? Kijk naar de voor- en nadelen van hybride werken voor de organisatie. Bespaart het kosten voor het bedrijf, denk aan reiskosten, kantoorfaciliteiten, etc. Of kost het faciliteren van de thuiswerk plekken het bedrijf juist meer?
Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.
Lees ons privacy statement voor meer informatie.